1. Wat doet de Betaalvereniging?

De Betaalvereniging organiseert en vervult voor haar leden een groot aantal collectieve, niet-competitieve taken in het nationale betalingsverkeer. In dit kader werkt de Betaalvereniging nauw samen met haar leden en overlegt zij met hen periodiek over ontwikkelingen en werkzaamheden. Daarnaast overlegt zij namens haar leden proactief met vertegenwoordigers van eindgebruikers: koepelorganisaties van ondernemers en van consumenten, maatschappelijke belangenorganisaties, partijen in de infrastructuur, merkeigenaren en toezichthouders. Verder coördineert de Betaalvereniging de gemeenschappelijke taken van haar leden op het gebied van infrastructuur, standaarden en gezamenlijke productkenmerken. Hiermee is zij dé autoriteit in Nederland als het gaat om betalingsverkeer.

De verschillende taken die de Betaalvereniging uitvoert, zijn hier terug te vinden. Zichtbare voorbeelden van de werkzaamheden zijn het stimuleren van (contactloos) pinnen en het informeren over veilig bankieren door middel van veiligheidscampagnes.

2. Wat is de Betaalvereniging?

De Betaalvereniging is een vereniging voor alle aanbieders van betaaldiensten op de Nederlandse markt: banken, betaalinstellingen en elektronischgeldinstellingen. Dit maakt de kennis van de Betaalvereniging relevanter dan ooit en geeft de functie van de vereniging nog meer toegevoegde waarde door de verbinding tussen de nieuwe spelers en de banken te versterken. De activiteiten van de Betaalvereniging zijn erop gericht gezamenlijk kwalitatief goed betalingsverkeer te waarborgen: de markt verwacht immers, ondanks alle verschuivingen in de markt, een optimaal stabiel, veilig, innovatief en efficiënt betalingsverkeer naar de maatstaven van nationale én Europese standaarden. De vereniging fungeert tevens als een kenniscentrum voor de professionele markt over deze materie: zij heeft beschikking over alle relevante informatie over betalingsverkeer of weet die te vinden, verricht onderzoek naar de kwaliteit van en de ervaring met het betalingslandschap, weet ontwikkelingen in de markt te duiden en kent als geen ander de belangen van alle betrokken partijen.

Meer informatie over Betaalvereniging Nederland.

3. Waarom is de Betaalvereniging opgericht?

In 2010 constateerden Currence en de Commissie Betalingsverkeer van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) dat er opnieuw moest worden gekeken aan welke normen de inrichting van het Nederlandse betalingsverkeer moest voldoen, vanwege de ontwikkelingen in het betalingsverkeer. Er vond onder andere internationalisering plaats van het betalingsverkeer, met Europese standaarden (SEPA) tot gevolg en de marktstructuur werd meer open en dynamischer door de komst van onder andere niet-bancaire betaalinstellingen. Door dit laatste was het niet langer wenselijk dat de NVB, als belangenorganisatie van de banken, de collectieve taken voor het betalingsverkeer vervulde. In 2010 en 2011 vond daarom, onder aansturing van een stuurgroep bestaande uit vertegenwoordigers van banken, de NVB en Currence, met De Nederlandsche Bank (DNB) als waarnemer, een onderzoek plaats naar de opzet van een nieuwe betaalorganisatie. Hieruit is naar voren gekomen dat er behoefte was aan een nieuwe betaalorganisatie, waarna Betaalvereniging Nederland werd opgericht op 29 november 2011.

4. Hoe kan ik lid worden van de Betaalvereniging?

Voor vragen over het lidmaatschap kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier. Vul de keuze ‘Lidmaatschap van de Betaalvereniging’ bij Onderwerp.

5. Wie zijn de leden van de Betaalvereniging?

Instellingen die betaaldiensten verlenen en zelfstandig betaalproducten voor eindgebruikers op de Nederlandse markt brengen, kunnen lid worden van De Betaalvereniging.

6. Hoe zit de organisatie in elkaar?

De Betaalvereniging is een kleine en efficiënte organisatie, gericht op het ontzorgen van haar leden. Er is gekozen voor een verenigingsstructuur. De vereniging kent verschillende organen.

7. Waarvoor kan ik als ondernemer terecht bij De Betaalvereniging?

De Betaalvereniging overlegt namens haar leden proactief met vertegenwoordigers van eindgebruikers in het betalingsverkeer, waaronder andere koepelorganisaties van ondernemers. De Betaalvereniging fungeert tevens als een kenniscentrum voor de professionele markt en beschikt over relevante informatie over betalingsverkeer, verricht onderzoek naar de kwaliteit van het betalingslandschap, weet ontwikkelingen in de markt te duiden en kent als geen ander de belangen van alle betrokken partijen. Verder informeert De Betaalvereniging consumenten over diverse onderwerpen op het gebied van betalingsverkeer. Zo wordt er in samenwerking met verschillende partners voornamelijk richting consumenten gecommuniceerd over veilig bankieren maar is er ook veel informatie te vinden over pinnen. Op pin.nl staat zowel informatie voor de consument als voor de ondernemer.

8. Waarvoor kan ik als consument terecht bij De Betaalvereniging?

Betaalvereniging Nederland beschikt over alle relevante informatie over betalingsverkeer, duidt de ontwikkelingen in de markt en heeft de belangen van alle betrokken partijen helder. Daarom is De Betaalvereniging niet alleen een kenniscentrum voor de professionele markt maar ook voor de consument. Namens verschillende partijen, zoals de Nederlandse banken maar ook de overheid, informeert de Betaalvereniging de consument dan ook over verschillende onderwerpen. Zichtbare voorbeelden hiervan zijn het stimuleren van (contactloos) pinnen en het informeren over veilig bankieren door middel van veiligheidscampagnes. Zo beheert de Betaalvereniging diverse websites waar consumenten informatie kunnen vinden, bijvoorbeeld pin.nl of veiligbankieren.nl.

PSD2

1. Wat is de PSD2?

De PSD2 is de herziene richtlijn voor betaaldiensten in de Europese Unie, de “revised Payment Services Directive”. Als gevolg van de PSD2 kan een rekeninghouder derde partijen (dienstverleners) uit de hele EU elektronisch toegang verlenen tot zijn betaalrekening. Die dienstverleners (derde partijen) kunnen dan, na uitdrukkelijke toestemming van de rekeninghouder, betalingen vanaf die betaalrekening opstarten of rekeninginformatie ophalen. Voor het opstarten (initiëren) van betalingen moet een dienstverlener een vergunning hebben van de relevante toezichthouder in een EU-land. Voor het ophalen van betaalrekeninginformatie moet de dienstverlener zich bij zo’n toezichthouder laten registreren. In Nederland is De Nederlandsche Bank (DNB) de betrokken toezichthouder.

2. Wanneer wordt PSD2 van kracht?

Uiterlijk 13 januari 2018 zouden alle EU-lidstaten de PSD2 omgezet moeten hebben in nationale wetgeving. Op 22 september 2017 liet minister Dijsselbloem de Tweede Kamer echter weten dat die datum in Nederland niet wordt gehaald. Ook Zweden en België zeggen die datum niet te halen. De EU-richtlijnen zullen naar verwachting in de loop van 2018 alsnog in Nederlandse wetgeving worden omgezet.

Consumenten

1. Wat is het nut van PSD2 voor consumenten?

Het doel van PSD2 is meer innovatie, meer veiligheid en meer concurrentie in het Europese betalingsverkeer. Een voorbeeld van een innovatieve toepassing is een digitaal huishoudboekje voor iemand met meerdere betaalrekeningen. Dat geeft een helder overzicht van alle inkomsten en uitgaven voor al die verschillende rekeningen. Een ander voorbeeld is een hypotheekverstrekker die zijn klant een offerte wil doen. Met de toestemming van de klant voor directe digitale inzage in al zijn betaalrekeningen, kan de hypotheekverstrekker snel en makkelijk een offerte aanbieden. De klant hoeft daar zelf geen financiële informatie meer voor te verzamelen en op te sturen. Nog een voorbeeld is het online aanvragen van een persoonlijke lening of creditkaart. Dankzij PSD2 kan de aanvrager toestemming geven om zijn kredietwaardigheid snel digitaal bij zijn bank te controleren. Een laatste voorbeeld is een webwinkel die met de juiste vergunning zelf een betaling vanaf de betaalrekening van een klant kan opstarten, uiteraard ook weer uitsluitend met de uitdrukkelijke goedkeuring van die klant.

2. Hoe geeft een consument een dienstverlener toegang tot zijn betaalrekening?

De consument moet vooraf uitdrukkelijk toestemming geven aan een dienstverlener (een derde partij) om vanaf zijn betaalrekening betalingen op te starten of om rekeninginformatie op te halen.  De consument geeft deze toestemming in beginsel op dezelfde manier als bij het geven van een online betaalopdracht aan zijn bank.

Voor een veilige goedkeuring aan een dienstverlener zijn altijd een combinatie van twee uit in totaal drie persoonlijke en vertrouwelijke kenmerken nodig:

• Iets wat alleen de klant weet, bijvoorbeeld een geheim wachtwoord of pincode;
    • Iets wat alleen de klant bezit, bijvoorbeeld een persoonlijke betaalpas of mobiele telefoon;
    • Een persoonlijk en uniek fysiek kenmerk van de klant, zoals een vingerafdruk of selfie.

In Nederland zijn we al gewend om via mobiel bankieren betaalopdrachten te geven met een persoonlijke, bij de bank geregistreerde smartphone in combinatie met een pincode of vingerafdruk. Via internetbankieren doen we dat met een betaalpas, persoonlijk inlogapparaatje of mobiele app in combinatie met een pincode, TAN-code, vingerafdruk of wachtwoord.

3. Kan een consument de toestemming voor toegang tot zijn betaalrekening aan een dienstverlener weer intrekken?

Natuurlijk. Om te beginnen kan dat via de betrokken dienstverlener, vergelijkbaar met het intrekken van een machtiging voor automatische incasso. Naar verwachting zullen banken hun klanten op termijn ook de mogelijkheid bieden om de toegang tot hun betaalrekening online te beheren. Dan kan een rekeninghouder de toestemming aan een andere dienstverlener snel en makkelijk via zijn eigen bank intrekken.

4. Kan een consument ongemerkt, per ongeluk iemand toegang verlenen tot zijn betaalrekening?

Nee, de consument moet daartoe uitdrukkelijke toestemming geven met een veilige combinatie van een geheime code, een persoonlijk inlogmiddel of een fysiek kenmerk. De bank zal controleren of een andere dienstverlener daadwerkelijk toestemming van zijn klant heeft om toegang tot de betaalrekening te krijgen.

Ondernemers

1. Welke nieuwe mogelijkheden biedt PSD2 voor ondernemers?

Ondernemers kunnen straks dankzij PSD2 kiezen uit nog meer verschillende, met elkaar concurrerende betaaldienstverleners. Ze kunnen bijvoorbeeld via een rekeninginformatiedienstverlener met toestemming van de klant het rekeningsaldo van die klant laten controleren.  Met behulp van mobiele apps kunnen op grond van PSD2 alternatieven voor pinpas- en creditkaartbetalingen aan de kassa worden ontwikkeld. Een ondernemer kan ook overwegen om zelf een onder PSD2 gereguleerde dienstverlener te worden. Zo kan hij zelf direct toegang krijgen tot de betaalrekening van een klant die daarmee instemt.

2. Wat merken acceptanten van kaartbetalingen (winkeliers en ondernemers) op korte termijn van PSD2?

PSD2 heeft vanaf 13 januari 2018 twee directe gevolgen voor toonbankinstellingen (zoals winkeliers en ondernemers):

1. Toonbankinstellingen (winkels) en webshops in de hele EU mogen vanaf die datum bij consumenten geen extra kosten meer in rekening brengen voor betalingen met een pinpas of met een gangbare creditkaart (met name creditkaarten van MasterCard en VISA).
    2. Sommige bedrijven, zoals onbemande benzinestations, doen een zogeheten pre-autorisatie bij iedere pin- en creditkaartbetaling. Met pre-autorisatie wordt een bedrag op de betaalpas van de klant gereserveerd (maximaal 150 euro), voordat er een dienst of product is geleverd (zoals benzine), als een soort borg. De acceptant (de pomphouder) moet voortaan voorafgaand aan een pre-autorisatie duidelijk aan de consument tonen welk bedrag er via zijn betaalkaart als tijdelijke borg vooraf wordt gereserveerd. Zodra de dienst of het product definitief is geleverd (na het tanken), kan het werkelijke transactiebedrag worden afgerekend. Het bedrag van de pre-autorisatie moet daarbij onmiddellijk worden vrijgegeven op de rekening van de klant.
  3. Waar moet een ondernemer aan voldoen om op grond van PSD2 via een dienstverlener rekeninggegevens of betalingen van een consument te kunnen ontvangen?

Een ondernemer moet eerst een overeenkomst sluiten met een onder PSD2 gereguleerde dienstverlener. De ondernemer moet verder zoals iedereen voldoen aan Europese wetgeving rondom privacy en opslag en gebruik van vertrouwelijke persoonsgegevens. Voor het laten opstarten van betalingen moet de ondernemer in grote lijnen voldoen aan dezelfde eisen en voorwaarden die worden gesteld aan bedrijven die hun klanten met bijvoorbeeld iDEAL, pinpas of creditkaart laten betalen.

Als gevolg van PSD2 moet een ondernemer bovendien eventuele extra kosten voor specifieke betaalmiddelen van consumenten afschaffen of verlagen. Zo mogen bij betalingen met een pinpas of gangbare creditkaart geen extra kosten meer aan consumenten in rekening worden gebracht.

Instant Payments

Ambitie

1. Wat is een Instant Payment?

Een Instant Payment is een overboeking die onmiddellijk wordt bijgeschreven op de bankrekening van de begunstigde, zodat deze het geld direct (binnen enkele seconden), op elk moment van de dag, alle dagen van het jaar beschikbaar heeft, ook als de begunstigde een bankrekening heeft bij een andere bank.

Vooralsnog gaat het om overboekingen in euros binnen de SEPA-landen.

2. Bieden alle betaaldienstverleners Instant Payments aan?

Deelname aan Instant Payments is vrijwillig. De grotere banken en betaaldienstverleners in Nederland werken actief mee en zullen in 2019 Instant Payments gaan aanbieden. De verwachting is dat op termijn de meeste betaaldienstverleners zullen volgen. Ook banken in andere SEPA-landen gaan Instant Payments aanbieden of bieden dit al aan.

3. Wat zijn de kosten voor Instant Payments?

Elke individuele betaaldienstverlener bepaalt zelf of die een tarief in rekening wil brengen en zo ja, welk tarief.

Road Map

1. Wanneer is de Instant Payments infrastructuur beschikbaar?

Vanaf medio 2018 zal er getest worden, waarna de infrastructuur begin 2019 met een pilot in de praktijk zal worden getoetst. Vanaf mei 2019 is de infrastructuur klaar voor gebruik.

2. Gaan alle betalingen meteen over naar de nieuwe infrastructuur?

Individuele betalingen via mobiel bankieren en internetbankieren zullen als eerste via de Instant Payments infrastructuur worden afgehandeld. Verdere afspraken zijn er niet. Het betreft alleen betalingen in euros binnen Nederland en in toenemende mate binnen andere SEPA-landen, tussen deelnemende betaaldienstverleners.

Er zijn geen plannen om de huidige infrastructuur buiten werking te stellen.

Oplossing

1. Is de snelheid van de transactie (< 5 seconden) technisch haalbaar?

Op basis van intern onderzoek door de betaaldienstverleners en referenties van marktpartijen in andere (non-euro) landen waar al met Instant Payments wordt gewerkt, is de conclusie dat deze maximum verwerkingstijd gerealiseerd kan worden.

2. Hoe zit het met de veiligheid en betrouwbaarheid?

De veiligheid en betrouwbaarheid zullen minimaal aan dezelfde eisen voldoen en daarmee op hetzelfde niveau zitten als de huidige infrastructuur voor interbancair euro-betalingsverkeer.

3. Past de nieuwe Nederlandse oplossing in Europese context?

Jazeker, bij het ontwerp van de nieuwe infrastructuur is Europese compatibiliteit nadrukkelijk als uitgangspunt gedefinieerd. De ontwikkeling van Instant Payments vindt plaats in lijn met de Europese ontwikkelingen vanuit de Europese Centrale Bank (ECB) en de Euro Retail Payments Board (ERPB), het Europese equivalent van het binnenlandse Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB).

De Betaalvereniging neemt direct en actief deel in de ontwikkeling van de standaard voor Europese Instant Payments van de European Payments Council (EPC).

4. Welke landen en betaaldienstverleners doen mee met Instant Payments?

De EPC registreert welke betaaldienstverleners in welke landen Instant Payments aanbieden. Deze lijst met deelnemers is als ‘Register of Participants’ ter informatie beschikbaar op de website van de EPC.

De verwachting is dat sommige betaaldienstverleners vanaf de start meedoen, terwijl andere niet eerder dan 2019 of vanaf 2020 Instant Payments zullen aanbieden.

5. Hoe verhoudt het Nederlandse initiatief zich tot andere Europese initiatieven?

In Europa zijn de meeste andere initiatieven gestart vanuit de achtergrond om een betaalmethode aan het palet toe te voegen. In Nederland is de ambitie uitgesproken om van de Instant Payments infrastructuur op termijn de nieuwe betaalstandaard te maken.

Alle eurolanden zullen de EPC standaard voor Instant Payments volgen.

Proces

1. Wat hebben de betaaldienstverleners tot nu toe gedaan?

Sinds het MOB van mei 2015 is in nauwe samenspraak met De Nederlandsche Bank het ontwerp uitgewerkt, met aandacht voor de functionele invulling (klantfocus) en het technische netwerk (clearing & settlement) dat dat mogelijk moet maken. Dit is gebeurd in samenwerking met een daartoe ingericht stakeholderforum. Daarnaast zijn de Europese ontwikkelingen doorlopend getoetst.

In de eerste helft van 2016 is onder leveranciers van betaalsystemen en van onderdelen voor de betaalinfrastructuur en onder relevante stakeholders een marktconsultatie uitgevoerd. Mede op basis van de uitkomsten van deze consultatie zijn de functionele en technische specificaties vastgesteld die de basis vormen voor verdere realisatie (bouw van de infrastructuur).

In de tweede helft van 2016 zijn de functionele en technische specificaties voor Nederland nog een keer herijkt op basis van de definitieve Europese specificaties. De laatste versie kan via e-mail worden opgevraagd. Tevens zijn de betaaldienstverleners gestart met de (ver)bouw van eigen systemen en hebben zij hun leveranciers geselecteerd.

2. Wat gaat er in de komende periode nog gebeuren?

De komende periode staat in het teken van het afronden van de bouw, het testen en het inrichten van de ondersteunende administratieve processen.

De eerste tests starten in de tweede helft van 2018, gevolgd door een pilot in begin 2019. Vanaf mei 2019 is de infrastructuur gereed.

3. Hoe worden de stakeholders geïnformeerd? Is er aanvullende documentatie beschikbaar?

Diverse koepelorganisaties zijn vertegenwoordigd in het stakeholderforum dat elk kwartaal informatie ontvangt over de stand van zaken.

Voor bedrijfsspecifieke vragen kunnen zakelijke klanten terecht bij hun bank. Aanvullende informatie is te verkrijgen via de Betaalvereniging.

Impact op klant

1. Wanneer wordt een Instant Payment bijgeschreven?

Voor betalingen die via de Instant Payments infrastructuur worden verwerkt, zal het onderscheid tussen werkdagen en niet-werkdagen vervallen. Het geld wordt direct bijgeschreven en is direct beschikbaar voor de begunstigde. Daarnaast zal onverminderd worden voldaan aan de voorwaarden die daarvoor gelden (PSD en andere wet- en regelgeving).

2. Krijgt de betaler direct bevestiging dat de begunstigde het geld heeft ontvangen?

Dat hang er vanaf. Die bevestiging is mogelijk en lijkt voor sommige betalingen ook wenselijk. In andere gevallen zal dit juist niet nodig zijn. Iedere betaaldienstverlener maakt hierin eigen keuzes en kan zelf bepalen of en hoe een bevestiging wordt gegeven.

3. Wat gebeurt er met andere betaalproducten (buiten mobiel- en internetbankieren)?

Als dat voordelen biedt, kunnen andere betaalproducten op termijn via de Instant Payments infrastructuur worden afgehandeld. Of dit zal gebeuren en zo ja, in welk tempo, zal in de praktijk moeten blijken.

4. Hebben Instant Payments ook gevolgen voor pinnen?

Nee, (contactloos) betalen of mobiel aftikken bij een betaalautomaat blijft gewoon werken zoals we gewend zijn.

5. Kan de klant zelf kiezen tussen een Instant Payment en een betaling volgens de huidige standaard?

De betaaldienstverleners die deelnamen aan Instant Payments zullen starten met onderlinge betalingen via internetbankieren en mobiel bankieren. Deze betalingen zullen als eerste via de Instant Payments infrastructuur worden afgewikkeld.

Als de bank van de betaler of de bank van de begunstigde niet meedoet, dan wordt de betaling verwerkt op basis van de huidige standaard.

Voor andere manieren van betalen zijn geen collectieve of interbancaire afspraken gemaakt.

6. Geldt er een maximum bedrag voor een Instant Payment?

De infrastructuur moet voor alle typen betalingen bruikbaar zijn. Binnen Nederland hanteren we daarom geen technische bedraglimiet voor gebruik van de infrastructuur of voor inkomende betalingen.

Iedere betaaldienstverlener bepaalt zelf of er bij het opstellen en verzenden van betaalopdrachten bepaalde maxima voor bepaalde kanalen gelden (bijvoorbeeld voor mobiele Instant Payments).

Binnen Europa wordt er wel een bedraglimiet geïntroduceerd. Het maximum is momenteel vastgesteld op EUR 15.000,-

7. Kan ik een Instant Payment-opdracht herroepen?

De betaaldienstverlener bepaalt per betaalproduct de productvoorwaarden. Hierin staat of en tot wanneer een betaalopdracht herroepen of geannuleerd kan worden. Dit zal bij gebruik van de Instant Payments infrastructuur niet veranderen.

Wanneer een betaling (en dus ook een Instant Payment) volledig is afgerond en correct is bijgeschreven bij de begunstigde dan kan deze niet meer worden herroepen.

8. Wat gebeurt er als een Instant Payment niet (direct) lukt?

Dat hangt af van de oorzaak en de soort betaling. Het is aan de betaaldienstverlener om dit verder uit te werken en aan klanten uit te leggen.

9. Blijven Instant Payments werken in combinatie met de Overstapservice?

Ja, Instant Payments naar de oude betaalrekening van de overstappende klant worden net als nu doorgeleid naar de nieuwe betaalrekening.

10. Werkt de IBAN-Naam Check straks ook bij Instant Payments?

Ja, de betaaldienstverlener past de IBAN-Naam Check toe bij het invullen van rekeningnummer en naam van de begunstigde. Het maakt dus niet uit of het een Instant Payment of een normale betaling betreft.

11. Moet ik mijn administratie veranderen door Instant Payments?

Instant Payments zullen op zich niet veel veranderen aan de manier waarop zakelijke bankklanten boekingsinformatie ontvangen. Uw betaaldienstverlener kan u hierover het beste informeren.

Betalingsverkeer (betalen en ontvangen) wordt ook mogelijk op niet-werkdagen. Daardoor moet u wellicht uw administratie of leveringsvoorwaarden aanpassen.

Instant Payments maken nieuwe online real-time diensten mogelijk. Als u daarvan wilt profiteren, kunnen ook aanpassingen in uw bedrijfsvoering nodig zijn.

12. Werken Instant Payments ook van of naar een G-rekening?

Ja, Instant Payments werken ook van of naar een G-rekening.

SEPA

Europese Incasso

1. Hoe werkt deze Alerteringservice in praktijk?

Nederlandse banken kunnen informatie leveren over ‘de eerste van een reeks’ of een ‘éénmalige’ standaard Europese incassotransactie. Zij kunnen dit doen vanaf 5 werkdagen voor de feitelijke datum van afschrijving. Dit kan bijvoorbeeld plaatsvinden via internetbankieren.

2. Wat houdt de zogenaamde Alerteringservice in?

Voordat een feitelijke afschrijving van (bepaalde) Europese incassotransacties plaatsvindt, kunnen rekeninghouders attent gemaakt  worden op die afschrijving.  Dit gebeurt al dan niet op hun eigen verzoek. De Nederlandse banken hebben dit in nauw overleg met de Consumentenbond besloten. Daarbij is afgesproken dat dit minimaal via één gratis kanaal kan plaatsvinden.  Neem voor details contact op met de betreffende bank.

3. Hoe werkt een vooraankondiging in de praktijk?

Dat is bijna hetzelfde als nu het geval is. Ook nu maken betaler en incassant afspraken over het te incasseren bedrag. Bijvoorbeeld via de jaarlijkse eindafrekening kan aangegeven worden dat de termijnen het komende jaar op een bepaalde datum zullen worden afgeschreven. Maar een incassant mag ook 14 dagen voorafgaand aan elke transactie een sms sturen.

4. Moet een vooraankondiging altijd 14 dagen van tevoren plaatsvinden?

Nee, een incassant mag daar met zijn klanten andere afspraken over maken. Belangrijk is wel dat hierover (aantoonbaar) overstemming is tussen incassant en klant.

5. Wat is een vooraankondiging (pre-notificatie)

De incassant moet zijn klant minimaal 14 kalenderdagen voor de uiteindelijke incassodatum laten weten, dat er een bedrag van de rekening zal worden afgeschreven. Dit heet een vooraankondiging of een pre-notificatie. In de stappenplannen staat hoe een incassant zijn klant kan informeren en wanneer hij af mag wijken van die 14 kalenderdagen.

6. Is het bij de Europese incasso mogelijk om zogenaamde e-Machtigingen (e-Mandates) te verkrijgen?

Ja, deze optie bestaat bij de Europese incasso.

7. Wat doen banken bij de standaard Europese incasso als de debiteur onvoldoende saldo heeft?

Als de debiteur op het moment van incasseren onvoldoende saldo heeft, kunnen debet banken hier verschillend mee omgaan. Lees meer

8. Wat moet een incassant doen om Europese incasso te gaan gebruiken?

Er zijn stappenplannen beschikbaar. Deze leggen uit wat bedrijven moeten doen om gebruik te kunnen maken van een standaard Europese incasso of een zakelijke Europese incasso. Er zijn stappenplannen voor nieuwe incassanten en stappenplannen voor bedrijven die nu al gebruikmaken van incasso’s.

Overheidsvordering

Bank

1. Mag de debetbank eerst intern haar ‘eigen’ vorderingen verrekenen op de betaalrekening van de klant voordat de Overheidsvordering wordt uitgevoerd?

Nee. De Overheidsvordering mag alleen toegepast worden op de situaties zoals deze in de Invorderingswet beschreven staan.

2. Mag een Overheidsvordering geïnd worden op een ander type rekening dan een betaalrekening?

De Overheidsvordering mag alleen uitgeoefend worden op betaalrekeningen op naam van natuurlijke personen. Overheidsvorderingen die hier niet aan voldoen moeten door de bank, binnen 5 werkdagen na aanbieding, via het gebruikelijke incassoproces worden gestorneerd.

3. Hoe komt de overheidsinstelling aan het betaalrekeningnummer (IBAN) van mijn klant?

De Overheidsinstelling is hiervoor verantwoordelijk. In de omschrijving van de afschrijving staat een telefoonnummer vermeld. Voor informatie over de vordering dient uw klant contact op te nemen via dat telefoonnummer.

4. In tegenstelling tot een derdenbeslag (uitsluitend kredietsaldo) wordt bij de Overheidsvordering gekeken naar de bestedingsruimte (inclusief de kredietruimte). Waarom is dit nu anders geregeld?

In Artikel 19 van de Invorderingswet is aan de Overheidsinstelling het recht gegeven om vorderingen te innen over het tegoed op één bankrekening. Dit is inclusief de eventueel overeengekomen kredietruimte (= bestedingsruimte).

5. Mag ik als debetbank aparte kosten in rekening brengen bij mijn (particuliere) klant voor een Overheidsvordering?

Nee. Er mogen geen aparte kosten in rekening worden gebracht.

Overheidsinstelling

1. Kan ik een Overheidsvordering eerder aanleveren dan de gewenste uitvoeringsdatum?

Ja. Vraag naar de uiterste termijn bij uw bank.

2. Kan ik als overheidsinstelling mijn huidige betaalrekening(en) gebruiken om Overheidsvorderingen te laten bijschrijven?

Nee. Om Overheidsvorderingen te kunnen toepassen is vereist:

1. Een speciaal hiervoor geopende betaalrekening. Op deze rekening mag geen regulier betalingsverkeer plaatsvinden;
    2. Een afzonderlijk contract met uw bank.
  3. Gelden er andere tijdlijnen voor het aanleveren en verwerken van Overheidsvorderingen dan de Standaard Europese incasso?

Nee. De tijdlijnen zijn gelijk aan die van de Standaard Europese incasso.

4. Hoe krijg ik als overheidsinstelling een terugkoppeling over verwerkte, geweigerde, geannuleerde posten en/of terugboekingen van een Overheidsvordering?

Dit vindt op identieke wijze plaats als bij de Standaard Europese incasso.

5. Hoe kom ik aan het bestandsformaat dat gebruikt wordt voor Overheidsvorderingen?

Het bestandsformaat kunt u opvragen bij uw bank.

6. Voor de Overheidsvordering gelden verplichte invulinstructies voor de omschrijvingsregels. Waarom is dit?

Dit is omdat de Overheidsvordering feitelijk geen Standaard Europese incasso is. Bovendien moeten alle Overheidsvorderingen een uniforme herkenning hebben.

7. Welk bestandsformaat wordt gebruikt voor Overheidsvorderingen?

Het bestandsformaat voor de Overheidsvordering is gelijk aan die van de Standaard Europese incasso. In het local instrument plaatst u de code ‘NLGOV’ en in het service level field de code ‘NURG’. Om Overheidsvorderingen te kunnen toepassen is vereist:

1. Een afzonderlijk contract met uw bank;
    2. Een speciaal hiervoor geopende betaalrekening.

Voor de Overheidsvordering gelden verplichte invulinstructies voor de omschrijvingsregels. De invulinstructie kunt u opvragen bij uw bank.

8. Wordt de Overheidsvordering altijd ten laste van een rekening van een particulier afgeboekt?

Nee. Een Overheidsvordering kan uitgevoerd worden op iedere rekening die op naam staat van een natuurlijk persoon. De bestedingsruimte op deze rekening moet voldoende zijn om de afboeking te kunnen doen. De bestedingsruimte betreft alle tegoeden van een betaalrekening, zelfs de kredietruimte.

Particulier

1. Waar kan ik terecht voor andere vragen over de Overheidsvordering?

Voor meer informatie over de Overheidsvordering verwijzen wij u naar de website van de betreffende overheidsinstelling.

2. Mag de overheid een vordering van elke rekening afboeken?

3. Wat te doen als de Overheid een onterecht geïnde Overheidsvordering niet terug wil boeken?

Onterechte Overheidsvorderingen worden door de betreffende overheidsinstelling zelf teruggeboekt. Indien volgens u de terugboeking niet heeft plaatsgevonden neemt u dan contact op met de betreffende overheidsinstelling.

4. Er is onterecht een Overheidsvordering van mijn betaalrekening afgeschreven. De vordering heeft mijns inziens betrekking op iemand anders (partner, familielid, etc).

De afschrijving is het gevolg van een wetgeving waaraan de bank gehoor heeft moeten geven. De bank kan geen beoordeling doen over de inhoud en juistheid van de invordering. De Overheid draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de uitgevoerde transactie.

In de omschrijving van de afschrijving staat een telefoonnummer vermeld. De door u geconstateerde onjuistheid moet u melden via dat telefoonnummer.

5. Deze maand is voor de tweede keer geld van mijn betaalrekening afgeschreven met als omschrijving “Overheidsvordering”. Klopt dit wel?

Dit kan. De Overheid mag binnen een periode van maximaal 3 maanden 2x per maand 3 Overheidsvorderingen aanleveren. Het maximumbedrag per vordering is € 166,66. Het totaalbedrag op de oorspronkelijke totaalvordering mag niet meer bedragen dan € 1.000.

Doorgaans zal het aantal afboekingen beperkt blijven. Dit is natuurlijk afhankelijk van de bestedingsruimte op uw betaalrekening. De bestedingsruimte betreft alle tegoeden van een betaalrekening, zelfs de kredietruimte.

In de omschrijving van de afschrijving staat een telefoonnummer vermeld. Voor informatie over de vordering dient u contact op te nemen via dat telefoonnummer.

6. Net als afgelopen maand(en) is er geld van mijn betaalrekening afgeschreven met als omschrijving “Overheidsvordering”. Klopt dit wel?

7. Op 1 dag is er 3x € 166,66 afgeschreven van mijn betaalrekening, met de omschrijving ‘Overheidsvordering’. Klopt dit wel?

Dit kan. De Overheid mag binnen een periode van maximaal 3 maanden 2x per maand 3 Overheidsvorderingen aanleveren. Het maximumbedrag per vordering is € 166,66. Het totaalbedrag van de vordering mag niet meer bedragen dan € 1.000 op de oorspronkelijke totaalvordering.

8. Er vond een eerste gedeeltelijke Overheidsvordering plaats via mijn betaalrekening. Hoe lang mag men op deze wijze doorgaan met het innen van de openstaande vordering?

De looptijd van de Overheidsvordering is maximaal 3 maanden.

9. Worden mij kosten in rekening gebracht voor de uitvoering van de Overheidsvordering?

In de omschrijving van de afschrijving staat een telefoonnummer vermeld. Voor een antwoord op uw vraag dient u uw vraag te stellen via dat telefoonnummer.

10. Als een bedrag via de Overheidsvordering door mij aan de Overheid gedeeltelijk voldaan is, wat gebeurt er verder met de vordering?

De desbetreffende overheidsinstelling zal, eventueel voor het resterende bedrag, op een andere wijze proberen de vordering te innen. Neem contact op met de Overheidsinstelling (in de omschrijving van de afschrijving staat het telefoonnummer vermeld) of raadpleeg hun website voor meer informatie.

11. Er staat geen geld meer op mijn rekening omdat er afschrijvingen hebben plaatsgevonden met als omschrijving “Overheidsvordering”. Kan ik deze afschrijvingen ongedaan maken?

Nee. De afschrijving is het gevolg van wetgeving waaraan de bank gehoor moet geven. Uw bank kan de afschrijving niet ongedaan maken.

12. Op mijn rekening heeft een afschrijving plaatsgevonden met de omschrijving Overheidsvordering. Ik heb hiervoor geen opdracht gegeven. Mag mijn bank dit zonder mijn toestemming toch afschrijven?

Ja. De afschrijving is het gevolg van wetgeving waaraan de bank gehoor moet geven.

13. Mijn rekening heeft nu een debetstand als gevolg van afschrijvingen door Overheidsvorderingen. Mag dit zomaar?

Ja. In de wetgeving van de Overheidsvordering staat dat ook de kredietruimte gebruikt mag worden om de vordering te innen.

14. Kan ik mijn rekeningnummer laten blokkeren voor een Overheidsvordering?

Nee. De afschrijving is het gevolg van wetgeving waaraan de bank gehoor moet geven. Conform deze wetgeving mag de bank een Overheidsvordering niet weigeren en/of blokkeren. Alleen bij onvoldoende bestedingsruimte op uw rekening kan de bank de Overheidsvordering niet uitvoeren. De bestedingsruimte betreft alle tegoeden van een betaalrekening, zelfs de kredietruimte.