In de strijd voor een veilig en betrouwbaar betalingsverkeer coördineert en faciliteert De Betaalvereniging de samenwerking tussen partijen om fraude tegen te gaan

Het maatschappelijk belang van het elektronische betalingsverkeer in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Steeds vaker wordt betaald met de pinpas, via internetbankieren, via een mobiel bankieren-app of via peer-to-peer betaal-apps. De noodzaak neemt dan ook toe om betalingen nog beter te beveiligen en fraude strenger te bestrijden.

In de strijd voor een veilig en betrouwbaar betalingsverkeer coördineert en faciliteert de Betaalvereniging de samenwerking tussen allerlei partijen om fraude zoals phishing, skimming, cash trapping, shouldering en diefstal tegen te gaan.

Activiteiten fraudebestrijding

1. Evalueren van incidenten en verzamelen van fraudedata
  2. Voorleggen van fraudebeperkende maatregelen en adviseren aan onze leden hierover
  3. Toetsen en certificeren van betaalautomaten en datacommunicatieverbindingen aangaande de hoge Nederlandse veiligheidseisen

Maatwerkoplossing

Waar zich knelpunten voordeden, is een maatwerkoplossing gevonden. In de downloadbare folder Betaaldiensten: bereikbaar voor iedereen! leest u er meer over. Ook kunnen consumenten en mkb-ondernemers, conform de Werkafspraak Bereikbaarheid, knelpunten melden via mailadres bereikbaarheid@betaalvereniging.nl.