- Betaalvereniging Nederland
- Betalingsverkeer
- Maatschappij, politiek en wetgevingSubmenu
- Maatschappelijke vraagstukkenSubmenu
De Betaalvereniging overlegt met maatschappelijke organisaties over hun aandachtspunten in het betalingsverkeer
Onderwerpen als IBAN-portabiliteit, verkeerde overboekingen, naam-nummercontrole, vergoedingenbeleid bij fraude, bereikbaarheid van contant geld, gebruik van betaaldata en privacy krijgen veel aandacht. Ook de bereikbaarheid en toegankelijkheid van (vooral bancaire) betaaldiensten voor kwetsbare groepen als senioren of mensen met een beperking, krijgen geregeld aandacht in de Nederlandse maatschappelijke en politieke arena.
De Betaalvereniging tracht in dit debat zaken in het juiste perspectief te plaatsen, door objectieve informatie tijdig aan diverse partijen te leveren, waaronder de media, de Tweede Kamer en ministeries.
Opvragen NAW-gegevens van begunstigde na oplichting
De Tweede Kamer vindt dat het voor een gedupeerde van oplichting mogelijk moet zijn om de naam, het adres en de woonplaats (de NAW) van de oplichter op te vragen bij zijn bank. De gedupeerde kan daarmee zelf een civielrechtelijke procedure tegen de (vermeende) oplichter voeren.
Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid heeft de Tweede Kamer geïnformeerd dat Nederlandse banken vanaf 4 januari 2021 de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF) ondersteunen. De PNBF is bindend voor alle leden van Betaalvereniging Nederland. Betaaldienstverleners die de PNBF willen inzien, kunnen hiertoe een verzoek sturen naar info@betaalvereniging.nl , o.v.v. “PNBF”.
Lees hier of en hoe je de NAW van een oplichter kunt opvragen bij je bank...
Terugvragen van bedrag na verkeerde overboeking
Wanneer iemand per ongeluk een bedrag heeft overgeboekt naar een verkeerde begunstigde, kan de betaler via zijn bank aan de zogeheten 'onverschuldigde begunstigde' vragen om het bedrag van de overboeking terug te boeken.
Vraag het bedrag eerst terug via een tweede overboeking
De betaler kan eerst het bedrag zelf terugvragen met een tweede overboeking van 1 eurocent naar hetzelfde IBAN. In de begeleidende omschrijving kan de betaler dan kort uitleggen dat de voorafgaande overboeking een vergissing was en aan de begunstigde vragen om het bijbehorende bedrag terug te boeken.
Procedure Onverschuldigde Betaling
Wanneer de onverschuldigde begunstigde het bedrag niet spontaan terugboekt naar de betaler, kan de betaler via zijn bank aan de begunstigde vragen om het bedrag alsnog terug te betalen. Wanneer de begunstigde bij een andere bank zit, zal de bank van de betaler het terugbetaalverzoek doorgeven aan de bank van begunstigde. Daarvoor gebruiken Nederlandse banken de interbancaire Procedure Onverschuldigde Betaling.
Verstrekken van NAW-gegevens na minimaal 21 dagen
Nadat het verzoek om het onverschuldigde bedrag terug te betalen aan de begunstigde is doorgegeven, kan die het bedrag gedurende 21 dagen (drie weken) terugbetalen of schriftelijk bezwaar maken tegen het verzoek.
Wanneer de begunstigde na 21 dagen het bedrag nog steeds niet heeft terugbetaald en ook geen schriftelijk bezwaar tegen het verzoek heeft gemaakt, zal de bank van de begunstigde diens NAW-gegevens doorgeven aan de betaler. De bank kan echter niet garanderen dat die NAW-gegevens juist en actueel zijn. De betaler mag met die NAW-gegevens uitsluitend een civielrechtelijk procedure tegen de onverschuldigde begunstigde voeren om zijn geld terug te eisen.
Controle van IBAN en naam van begunstigde
Om vergissingen of oplichting bij overboekingen tegen te gaan, bieden veel Nederlandse banken standaard de zogeheten IBAN-Naam Check aan via mobiel bankieren of internetbankieren. Voorafgaand aan een elektronische betaalopdracht controleert de bank of het IBAN en de naam van de begunstigde bij elkaar horen. Zoniet, dan krijgt de betaler een waarschuwing.
Overboekingen worden niet tegengehouden!
Wanneer de IBAN-Naam Check bij een betaalopdracht vaststelt dat het IBAN en de naam van de begunstigde niet bij elkaar horen, mag een bank alleen een waarschuwing tonen en de overboeking niet tegenhouden of blokkeren. De betaler kan die waarschuwing in de wind slaan en de betaalopdracht alsnog verzenden en laten uitvoeren.
Privacy van begunstigden gewaarborgd
Wanneer bij de IBAN-Naam Check blijkt dat het IBAN en naam van de begunstigde niet bij elkaar horen, krijgt de betaler alleen een waarschuwing, zonder de naam die wél bij het IBAN hoort. Zo is de privacy van bankklanten gewaarborgd. Via de IBAN-Naam Check is het dus niet mogelijk om de naam bij een IBAN of het IBAN bij een naam op te zoeken.
Een betaalrekening voor iedereen
Wie in Nederland niet aanmerking komt voor een betaalrekening met basis functionaliteit (basisbetaalrekening), kan een aanvraag indienen voor een Basisbankrekening.
Woordvoering
In afstemming met de woordvoerders van onze leden verzorgt de Betaalvereniging de persvoorlichting en -woordvoering namens de sector, over onderwerpen die betrekking hebben op de sector als geheel. Hierbij wordt onder andere gebruikgemaakt van pers- en nieuwsberichten, (online) factsheets, Q&A’s en interviews (tv, online, krant, radio en meer). Ook stellen wij voor onze leden periodieke media-overzichten samen.