Europa is volop bezig met de implementatie van Instant Payments. Betaaldienstverleners in Europa kunnen Instant Payments aanbieden sinds de introductie in november 2017.

De Europese standaard, het ‘SEPA Instant Credit Transfer Scheme Rulebook’, zoals gepubliceerd door het European Payments Council (EPC), ligt hier aan ten grondslag. Deelname aan deze SEPA standaard is vrijwillig voor banken. De EPC houdt een overzicht bij van alle banken die meedoen aan Instant Payments.

Instant Payments worden in Nederland conform de Europese standaard geïmplementeerd. In aanvulling op deze standaard worden twee extra functionaliteiten geboden voor transacties van een Nederlandse rekening naar een andere Nederlandse rekening:

• De betaling doet er maximaal 5 seconden over (de Europese standaard hanteert 10 seconden als verwerkingstijd)
  • Elk bedrag is mogelijk (de Europese standaard hanteert een maximum van € 15.000,- per transactie)

Meer informatie over de extra functionaliteiten is te vinden in de NL Standaarden.

Bij de start van Instant Payments begin 2019 zal de Nederlandse klant in eerste instantie te maken krijgen met Instant Payments in eigen land. In toenemende mate zijn ook Instant Payments van en naar andere landen in Europa mogelijk.

De status van Instant Payments in Europa

Het % banken dat bereikbaar is voor Instant Payments.

• 30% - België
  • 4% - Bulgarije