- Betaalvereniging Nederland
- Betaalproducten & diensten
- Europese incassoSubmenu
- Standaard Europese incassoSubmenu
Met een standaard Europese incasso kan een incassant automatisch bedragen af laten schrijven van de rekeningen van debiteuren
De standaard Europese incasso wordt gebruikt voor betalingen van particulieren, maar kan ook voor incassobetalingen tussen bedrijven worden toegepast. Een groot voordeel is dat de incassant zelf bepaalt wanneer hij het geld ontvangt.
Stappenplan starten met standaard Europese incasso voor nieuwe incassanten
Spelregels standaard Europese incasso
Aan het gebruik van de standaard Europese incasso zijn voorwaarden en spelregels verbonden. Zo moet een incassant een standaard Europees incassocontract afsluiten met zijn eigen bank en daarna machtigingen van zijn klanten verzamelen. Dit kunnen zowel doorlopende als éénmalige machtigingen zijn.
Pas als de incassant de machtigingen correct in zijn administratie heeft vastgelegd en zijn klanten op de hoogte heeft gesteld wanneer welk bedrag van hun rekening wordt afgeschreven, levert de incassant de incasso-opdrachten aan bij zijn eigen bank. Die stuurt de incasso-opdrachten door naar de (verschillende) banken van die klanten. Deze banken schrijven dan op de opgegeven datum het incassobedrag van de betreffende rekeningen af en sturen het bedrag naar de bank van de incassant. Die schrijft het bedrag tenslotte bij op de rekening van de incassant. Raadpleeg bijgaand schema voor het gehele automatische incassoproces.
Soms mislukt de incasso. Dit kan komen doordat de bank van de consument geen toestemming voor de incasso kan geven of dat de consument de incasso zelf terugdraait. In bijgaand overzicht staan de mogelijke redenen hiervoor aangegeven.
Incasso terugboeken (storneren)
Is er onterecht een incasso van uw betaalrekening afgeschreven? Dan is het goed te weten dat u dit bedrag eenvoudig kunt terugboeken. Dit wordt ook wel ‘storneren’ genoemd. Bij de meeste banken kunt u dit via internetbankieren regelen. Heeft u geen internetbankieren neem dan contact op met uw bank.
De termijn van terugboeking is acht weken (56 dagen) nadat het bedrag van uw bankrekening is afgeschreven. Het is daarom raadzaam uw rekeningoverzichten regelmatig goed te bekijken, zodat u het bedrag zonodig kunt laten terugboeken vóórdat de termijn is verlopen.
Wat te doen bij een onterechte incasso?
Datum van ondertekening
Voor nieuwe SEPA-machtigingen moet de incassant altijd de juiste datum van ondertekening vastleggen.
Machtigingsformulieren
Voor machtigingen moet u gebruikmaken van machtigingsformulieren. U mag deze formulieren zelf ontwerpen, bijvoorbeeld in uw eigen huisstijl. De regels waar de formulieren aan moeten voldoen staan in een stappenplan.
Stoplichtkaarten
U kunt ook de bekende groen-geel-rode machtigingsformulieren (de zogenaamde stoplichtkaarten) gebruiken. Er zijn stoplichtkaarten voor de eenmalige en doorlopende machtiging. Beide zijn in meerdere vormen beschikbaar. Zo is er een drukbestand dat gebruikt kan worden voor het samenvoegen van klantgegevens uit de eigen administratie. Daarnaast is er ook een formulier dat door de verstrekker van de machtiging digitaal ingevuld kan worden. Ook zijn er standaard voorbeelden en blanco versies voor beschikbaar. Als u besluit om één (of meerdere) van deze machtigingsformulieren te gebruiken, dan adviseren wij u – voorafgaand aan de verspreiding – om bij de eigen bank na te gaan of dit binnen de voorwaarden van het geldende standaard Europese incassocontract past.
Alle versies van de formulieren zijn te downloaden via uniforme SEPA-incassomachtigingsformulieren.
Terugboekrecht
Klanten hebben een terugboekrecht. Als zij het niet eens zijn met een afgeschreven bedrag, kunnen zij binnen een termijn van 8 weken contact opnemen met hun eigen bank om het betreffende bedrag terug te laten boeken. Een stappenplan beschrijft welke stappen een bedrijf moet zetten om te starten met een standaard Europese incasso.
Alertering
Bij de standaard Europese incasso kunnen Nederlandse banken voorafgaand aan de eerste/eenmalige Europese incasso een melding sturen dat er binnenkort een bedrag van de rekening van de klant zal worden afgeschreven. De manier waarop banken deze zogenaamde alerteringsservice aanbieden, is opgenomen in een beknopt overzicht. Raadpleeg uw bank voor de mogelijkheden.
Consumentenbeschermende maatregelen
Consumentenbeschermende maatregelen (CBM) zijn mogelijkheden voor rekeninghouders om de uitvoering van incassotransacties te beperken of tegen te houden. Indien consumenten een of meerdere consumentenbeschermende maatregelen hebben ingesteld kan het voorkomen dan een incassotransactie niet succesvol wordt verwerkt.
Reasoncodes
Incassanten vragen regelmatig hoe zij moeten handelen als zij reasoncodes bij een uitgevallen/niet-verwerkte transactie (de zogenoemde R-transacties) van hun Nederlandse bank ontvangen. Er is informatie over en gebruik van reasoncodes beschikbaar. Voor nadere toelichting en de wijze van rapporteren kan de incassant ook terecht bij zijn eigen bank.
Naast deze standaard Europese incasso zullen sommige banken ook een zakelijke variant van de Europese incasso aanbieden.