- Betaalvereniging Nederland
- Samenwerking
- OverstapserviceSubmenu
De Overstapservice is in het leven geroepen om het betalingsverkeer van een klant makkelijk over te zetten van de ene bank naar de andere bank
De Overstapservice werd geïntroduceerd in 2004 en is een gezamenlijk initiatief van de banken in Nederland. Een klant kan gebruikmaken van de Overstapservice als hij zijn betalingsverkeer wil omzetten naar een nieuwe of bestaande betaalrekening bij een andere bank. De service maakt de overstap van de ene naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat betalingen en overboekingen soepel blijven verlopen.
In deze video praat Productmanager Betalingsverkeer Renske Vlek over enkele ontwikkelingen in het product Overstapservice.
Nieuw in de Overstapservice
In het verleden moest een overstapper zelf alle betalers informeren als hij was overgestapt naar een andere bank. Dat is nu niet meer nodig. Steeds meer banken informeren, net als bij incasso, de betaler over het nieuwe rekeningnummer. Banken hebben hiervoor internet- en mobielbankieren aangepast. Als bij het invullen van het rekeningnummer door de betaler blijkt dat de begunstigde is overgestapt naar een andere bank, dan krijgt de betaler automatisch een bericht met het nieuwe rekeningnummer. De betaler kan dan het rekeningnummer overnemen in de betaling en het adresboek aanpassen voor toekomstige overboekingen.
De Betaalvereniging verzorgt niet alleen de communicatie over de Overstapservice, maar beheert en verbetert ook de gezamenlijke afspraken en procedures tussen de banken.
Meer informatie
Mocht u vragen hebben over de Overstapservice, neem dan contact op met de bank waar u naartoe wilt overstappen. Kijk ook op deze website voor meer informatie: