Bij SEPA wordt gebruikgemaakt van bestandsformaten die gebaseerd zijn op de ISO 20022 XML-standaard.

Alle financiële instellingen in de SEPA-landen moeten hier gebruik van maken voor de aanlevering van Europese overboekingen en Europese incasso’s. Ook bedrijven moeten gebruik maken van deze formaten. Betaalvereniging Nederland heeft implementatierichtlijnen voor Nederland opgesteld.

Met deze richtlijnen hebben bedrijven in Nederland de basisinformatie om hun systemen geschikt te maken voor Europese betaalproducten. Sommige banken werken helemaal volgens deze implementatierichtlijnen. Maar er kunnen ook verschillen per bank zijn. Deze bankspecifieke informatie staat beschreven in een addendum document. De technische documenten zijn alleen in het Engels opgesteld.

Voor initiatie van SEPA Credit Transfers (SCT)

Implementation Guidelines for the Netherlands:

Voor initiatie van SEPA Direct Debits (SDD)

Implementation Guidelines for the Netherlands:

Overzicht van de verschillende versies en hun geldigheid.

Voor reporting van SEPA-transacties

Versie 2.0 is de nieuwe versie van de Nederlandse implementatierichtlijnen voor de CAMT.053. De hierin opgenomen wijzigingen zorgen ervoor dat de Nederlandse implementatierichtlijnen meer in lijn zijn met de CGI Guidelines en de aanbevelingen van de EPC m.b.t Bank to Customer Reporting.

Versie 2.0 en 1.1 blijven voorlopig naast elkaar bestaan. Banken kunnen hierdoor, op basis van bestaande afspraken met hun klanten, versie 1.1 blijven ondersteunen.
Implemention Guidelines for the Netherlands:

Zodra duidelijk is welke leden van de Betaalvereniging vanaf welke datum versie 2.0  gaan ondersteunen, zullen deze op de website van de Betaalvereniging worden gepubliceerd.

Bovenstaande technische documenten zijn gebaseerd op de:

Implementatierichtlijnen EPC