Een Acceptant Payment Service Provider wikkelt pinbetalingen volledig af voor acceptanten, voor eigen risico en rekening, via één of meer acquirers

Een APSP is een betaaldienstverlener die bemiddelt tussen acceptanten en zogenaamde acquirers (betaaldienstverlener van de acceptant) bij het afhandelen van pinbetalingen. Acceptanten zijn ondernemers en organisaties die pinbetalingen accepteren (ontvangen). De acquirer dient de tegoeden van de pinbetalingen, na ontvangst van de issuer, meteen na settlement te crediteren op de zakelijke IBAN van de APSP.

Wat doet een APSP

Een APSP wikkelt pinbetalingen volledig af voor acceptanten, voor eigen risico en rekening, via één of meer acquirers. Een acceptant betaalt daarvoor een vergoeding aan de APSP en ontvangt van zijn APSP de omzet die via pinbetalingen is gerealiseerd.

Regels en voorwaarden

Om deze verantwoordelijke rol in het pinbetalingsverkeer te mogen vervullen, moet een APSP door de Betaalvereniging worden gecertificeerd. Daarbij wordt gecontroleerd of de APSP is geregistreerd als betaaldienstverlener in het register van de Nederlandsche Bank (DNB) en voldoet aan een aantal regels en voorwaarden die de Betaalvereniging stelt.

Zo moet de boekhouding van de APSP onberispelijk zijn, moeten de pinbetalingen aan acceptanten strikt gescheiden zijn van de eigen zakelijke kasstromen van de APSP en moeten de bedrijfsnaam en branchegegevens van een acceptant bij iedere pintransactie correct vermeld worden.

Wanneer een APSP aan alle regels en voorwaarden voldoet, kan zij een certificaatovereenkomst met de Betaalvereniging sluiten. Daarin zijn de rechten en plichten van de APSP vastgelegd die aan het certificaat zijn verbonden.

Kosten APSP-certificaat

De Betaalvereniging brengt vooralsnog geen kosten in rekening voor het verlenen van een certificaat. Als u meer wilt weten over certificering als APSP, neem dan contact op met Betaalvereniging Nederland.

Gecertificeerde APSPs

Deze APSPs zijn op dit moment door Betaalvereniging Nederland gecertificeerd.

Deze lijst met gecertificeerde APSPs wordt bijgewerkt zodra een nieuwe certificering wordt verleend, een bestaande certificering wordt ingetrokken of een naamswijziging wordt doorgegeven. De meest recente wijziging in het register van gecertificeerde APSPs is op 8 maart 2017 doorgevoerd.