De Betaalvereniging vindt het belangrijk dat zowel contant geld als alle andere betaaldiensten, bereikbaar blijven voor zoveel mogelijk mensen

Iedere Nederlander kan met een betaalpas van zijn of haar bank die gekoppeld is aan een betaalrekening, bij een geldautomaat contant geld opnemen van een betaalrekening. Met contant geld kunnen consumenten onderling bedragen verrekenen en kan worden betaald bij ondernemers (toonbankinstellingen) in Nederland en andere eurolanden.

Forse afname contante betalingen

Met de opkomst van het pinnen, ook voor kleinere bedragen, is er een forse afname van het aantal contante betalingen ontstaan. De Betaalvereniging vindt het echter belangrijk dat contant geld wel bereikbaar blijft voor zoveel mogelijk mensen, net als andere betaaldiensten.

Bereikbaarheid en toegankelijkheid contant geld

Uniforme bediening geldautomaten

Geleidelijk wordt de bediening voor alle geldautomaten van banken zoveel mogelijk hetzelfde. Naar verwachting zal de standaardisering van bancaire geldautomaten in de loop van 2020 worden afgerond.

In de loop van het eerste kwartaal van 2018 zijn de voorkeuzebedragen op alle geldautomaten van banken gestandaardiseerd. Overal worden aan de linkerkant van het beeldscherm, van boven naar beneden vier vaste voorkeuzebedragen getoond, van 20 euro, 50 euro, 70 euro en 100 euro.

Lees de veelgestelde vragen over het aanpassen van de voorkeuzebedragen