- Betaalvereniging Nederland
- Betaalproducten & diensten
- Is mijn bank online beschikbaar?Submenu
De beschikbaarheid van internet- en mobiel bankieren is afhankelijk van IT-systemen, het onderhoud daarvan en eventuele storingen
Gemiddelde maandelijkse beschikbaarheid
Banken verstrekken aan Betaalvereniging Nederland periodiek informatie over de beschikbaarheid van hun systemen voor internet- en mobiel bankieren. Die gegevens worden samengevoegd en op deze pagina als landelijk gemiddelde gerapporteerd.
Maandelijkse beschikbaarheid per bank
Banken voeren onderhoud aan systemen ’s nachts uit. De rapportage over de beschikbaarheid van internet- en mobiel bankieren heeft daarom alleen betrekking op ‘primetime’ uren. Dit zijn alle uren behalve tussen 1.00 uur ’s nachts en 7.00 of 8.00 uur ’s ochtends.
- Primetime op werk- en zaterdagen: van 7.00 tot 1.00 uur
- Primetime op zon- en feestdagen: van 8.00 tot 1.00 uur
Beschikbaarheid internetbankieren per bank
Beschikbaarheid mobiel bankieren per bank
Totale beschikbaarheid per kwartaal
Internetbankieren | Mobiel bankieren | |
---|---|---|
Q4 2023 | 99,90% | 99,87% |
Q3 2023 | 99,81% | 99,77% |
Q2 2023 | 99,68% | 99,70% |
Q1 2023 | 99,66% | 99,49% |
Banken
Onderstaande banken publiceren hun eigen beschikbaarheid voor internetbankieren, mobiel bankieren en andere online bankdiensten:
Betaalketen in Nederland, veilig en betrouwbaar
Datacommunicatie
Om te pinnen is naast een goedgekeurde betaalautomaat ook een datacommunicatieverbinding (of netwerkdienst) nodig. Voor ondernemers is een goed functionerende verbinding heel belangrijk en moet dus van goede kwaliteit zijn. Netwerkdiensten (vast of draadloos) zijn leverbaar in verschillende prijs- en kwaliteitsklassen. Betaalvereniging Nederland certificeert netwerkdiensten ten behoeve van pinnen.
Kijk voor meer gegevens over online betalen ook op onze factsheet: