De beschikbaarheid van internet- en mobiel bankieren is afhankelijk van IT-systemen, het onderhoud daarvan en eventuele storingen

Om inzicht te geven in de actuele beschikbaarheid van internet- en mobiel bankieren ontwikkelde Betaalvereniging Nederland een dashboard. Op het dashboard wordt de actuele beschikbaarheid van zowel internetbankieren (bankieren via een desktop of laptop) en mobiel bankieren (bankieren via een app op een smartphone of tablet) voor de deelnemende consumenten-banken getoond.

Naar beschikbaarheid internet- en mobiel bankieren

Gemiddelde maandelijkse beschikbaarheid

Banken verstrekken aan Betaalvereniging Nederland periodiek informatie over de beschikbaarheid van hun systemen voor internet- en mobiel bankieren. Die gegevens worden samengevoegd en op deze pagina als landelijk gemiddelde gerapporteerd.

Maandelijkse beschikbaarheid per bank

Banken voeren onderhoud aan systemen ’s nachts uit. De rapportage over de beschikbaarheid van internet- en mobiel bankieren heeft daarom alleen betrekking op ‘primetime’ uren. Dit zijn alle uren behalve tussen 1.00 uur ’s nachts en 7.00 of 8.00 uur ’s ochtends.

• Primetime op werk- en zaterdagen: van 7.00 tot 1.00 uur
  • Primetime op zon- en feestdagen: van 8.00 tot 1.00 uur

Beschikbaarheid internetbankieren per bank

Beschikbaarheid-IB

Beschikbaarheid mobiel bankieren per bank

Beschikbaarheid-MB

Totale beschikbaarheid per kwartaal

Internetbankieren Mobiel bankieren
Q2  2017 99,87% 99,87%
Q1  2017 99,81% 99,86%
Q4  2016 99,68% 99,67%
Q3  2016 99,86% 99,79%
Q2  2016 99,73% 99,73%

Banken

Onderstaande banken publiceren hun eigen beschikbaarheid voor internetbankieren, mobiel bankieren en andere online bankdiensten:

Datacommunicatie

Om te pinnen is naast een goedgekeurde betaalautomaat ook een datacommunicatieverbinding (of netwerkdienst) nodig. Voor ondernemers is een goed functionerende verbinding heel belangrijk en moet dus van goede kwaliteit zijn. Netwerkdiensten (vast of draadloos) zijn leverbaar in verschillende prijs- en kwaliteitsklassen. Betaalvereniging Nederland certificeert netwerkdiensten ten behoeve van pinnen.