Infographics van marktonderzoeken naar actuele thema's in het betalingsverkeer
Online consumentenbestedingen nemen toe, vooral vanwege run op vakanties
In het derde kwartaal van 2023 zijn de online consumentenbestedingen toegenomen ten opzichte van Q3 2022. In totaal hebben Nederlandse consumenten in Q3 2023 € 7,44 miljard online uitgegeven, 4% meer dan in Q3 2022. Deze groei wordt veroorzaakt door een stijging in online bestedingen aan diensten (+16%), aangejaagd door een groei in pakketreizen (+32%) en losse vliegtickets en accommodaties (+20%). Het totaal aantal online aankopen is 81,7 miljoen en dit blijft redelijk stabiel ten opzichte van het derde kwartaal in 2022 (+1%). Van alle consumentenbestedingen wordt 29% online uitgegeven en 11% van alle aankopen wordt online gedaan. Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en mede-opdrachtgever Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence. Lees hier het volledige bericht...
Eindrapportage Digistarters - Ontwikkelen (les)materiaal digitaal bankieren
Onderzoeksbureau Muzus onderzocht in opdracht van Netwerk Digitale Inclusie 55+, Alliantie Digitaal Samenleven en Betaalvereniging Nederland de motivaties en demotivaties van mensen met angst voor internetbankieren en mobiel bankieren. Wat is nodig om zelfvertrouwen te creëren? Het onderzoek laat zien dat deze mensen - we noemen hen digistarters - vaak wel zelf aan de slag willen, maar niet weten waar te beginnen. Vaak is de stap naar de bank nog te groot voor hen, waardoor ze hulp of informatie zoeken bij bekende en vertrouwde hulpverleners, zoals mantelzorgers of welzijnswerkers. Om deze hulpverleners te ondersteunen bij hun taak, zijn er op basis van het onderzoek hulpmiddelen ontwikkeld. Lees meer over de resultaten van het onderzoek, vier leerstijlen en de ontwikkelde materialen.
Betalen aan de kassa in 2022
Nederlanders betaalden vorig jaar aan de toonbank even vaak contactloos met een mobiele telefoon of ‘wearable’ als met contant geld. In 2022 steeg het aandeel van betalingen met dit nieuwe betaalmiddel naar 21%, terwijl het gebruik van bankbiljetten en munten stabiliseerde op 20% van het totaal. Inclusief de contactloze varianten stabiliseerden pinbetalingen daarmee op 80% van de aankopen. Met name scholieren, 65-plussers en mensen die moeilijker kunnen rondkomen, houden vast aan contant betalen. Dit blijkt uit jaarlijks gezamenlijk onderzoek van De Nederlandsche Bank en Betaalvereniging Nederland.
Digitaal betalen - Onderzoek blinden & slechtzienden
Om in de huidige maatschappij gemakkelijk te kunnen betalen en bankieren is enige digitale vaardigheid nodig. De digitalisering biedt veel voordelen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Om na te gaan met welke uitdagingen (enigszins) digitaal vaardige mensen met een visuele beperking bij betalen en bankieren worden geconfronteerd, heeft Betaalvereniging Nederland in samenwerking met de Oogvereniging onderzoek gedaan. Wilt u weten hoe (maatschappelijk) blinden en (zeer) slechtzienden betalen en bankieren? Welke workarounds ze gebruiken en welke drempels nog beslecht moeten worden? Lees de management summary en bekijk de video's:
Betalingsverkeer 2022
In 2022 is het totale aantal betalingen met cash, pinpas, iDEAL en creditkaarten - aan de winkelkassa en online - ruim 16% toegenomen ten opzichte van 2021. Het bedrag dat daarmee is uitgegeven steeg ruim 11%. Er werden zo’n 8,1 miljard transacties verricht. Andere opvallende ontwikkelingen in 2022: meer geldopnames, meer pinnen in het OV en een verdere daling van Acceptgiro.
Onderzoek Consumentenperceptie betalingsverkeer 2021
Betaalvereniging Nederland monitort sinds 2015 de perceptie over het betalingsverkeer in Nederland. In september 2021 is hiervoor online onderzoek gedaan onder 2.000 respondenten van 16 jaar en ouder. Hoe kijken ze tegen het betalingsverkeer aan? Wat vinden ze positief en wat juist niet? Waar hebben ze zich het afgelopen jaar aan geërgerd en - met het oog op 10 jaar Betaalvereniging - over welke ontwikkeling van de afgelopen 10 jaar zijn ze het meest positief?
Nieuwe Nederlanders over betalen
Bij veel onderzoek zijn mensen met een migratieachtergrond ondervertegenwoordigd. Om inzicht te krijgen hun perceptie van het betalingsverkeer en het gebruik van betaalmiddelen heeft Betaalvereniging Nederland geparticipeerd in onderzoek onder Poolse, Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders. Het onderzoek is in 2019 grotendeels face-to-face uitgevoerd door native speakers onder 1.056 nieuwe Nederlanders. Nieuwe Nederlanders over betalen
Infographic Toegankelijkheid betalingsverkeer 2021
Het betalingsverkeer digitaliseert snel. De meeste mensen vinden dat prettig, omdat ze veel
van huis uit en zonder papier kunnen regelen. Banken en betaalinstellingen zorgen voor
toegankelijke (digitale) diensten en producten waardoor ook kwetsbare groepen goed
kunnen betalen en bankieren. Deze factsheet geeft aan hoe het zit met de
digitalisering, de waardering van het betalingsverkeer door verschillende
(kwetsbare) groepen en de toegankelijkheid.
Infographic Toegankelijkheid betalingsverkeer 2021U kunt de infographic Toegankelijkheid betalingsverkeer 2021 via deze link beluisteren.
Betaalvereniging Nederland heeft een aantal jaar geleden vijf segmenten ontwikkeld rond de waarden en houdingen ten aanzien van betalen. Op basis daarvan zijn vijf persona’s gecreëerd: fictieve personen die representatief zijn voor een groep consumenten. In het betalingsverkeer staan ontwikkelingen niet stil. Ook hebben maatregelen in verband met COVID-19 effect gehad op het gebruik van betaalmethoden. Zo is het gebruik van contant in 2020 fors gedaald en contactloos juist toegenomen. Om na te gaan wat de invloed van deze ontwikkelingen is op de verschillende typen betalers, is in mei 2021 het betaalgedrag van de segmenten opnieuw in kaart gebracht. De resultaten hiervan zijn samengevat in deze infographic.
Pinperceptie-onderzoek 2019
Betaalvereniging Nederland monitort sinds 2003 de perceptie van pinnen in Nederland. Oorspronkelijk alleen de perceptie van pinnen met pinpas en pincode. De laatste jaren ook van de ‘nieuwe’ pinvormen, zoals de verschillende vormen van contactloos pinnen, dip & go en Retourpinnen. Ook de veiligheid van pinnen is een belangrijk onderdeel van het onderzoek. In 2019 zijn Nederlanders van 12 tot 74 jaar ondervraagd.
Infographic Pinperceptie-onderzoek 2019
Bescherming online gegevens
Veiligheidsperceptieonderzoek
Betaalmogelijkheden webwinkels
eCommerce Payment Monitor
Het aantal iDEAL-betalingen neemt nog steeds in hoog tempo toe. In 2018 was die toename maar liefst 38,5 procent ten opzichte van het voorafgaande jaar. Een deel van de groei lijkt het gevolg van de uitbreiding van iDEAL met nieuwe mobiele mogelijkheden zoals betaalverzoeken tussen consumenten onderling en iDEAL QR.