APSP: intermediair bij pinbetalingen

APSP betekent Acceptant Payment Service Provider. Een APSP is een tussenpersoon die bemiddelt tussen acceptanten en zogenaamde acquirers bij het afhandelen van pinbetalingen. Acceptanten zijn ondernemers en organisaties die pinbetalingen accepteren (ontvangen). Acquirers zijn partijen die pintransacties accorderen en afhandelen, zoals sommige banken en transactieverwerkers. Een APSP wikkelt pinbetalingen volledig af voor acceptanten, voor eigen risico en rekening, via één of meer acquirers. Een acceptant betaalt daarvoor een vergoeding aan de APSP en ontvangt van zijn APSP de omzet die via pinbetalingen is gerealiseerd.

GecertificeerdOm deze verantwoordelijke rol in het betalingsverkeer te mogen vervullen, moet een APSP door de Betaalvereniging worden gecertificeerd. Daarbij wordt gecontroleerd of de APSP voldoet aan een aantal regels en voorwaarden. Zo moet de boekhouding van de APSP onberispelijk zijn, moeten de pinbetalingen aan acceptanten strikt gescheiden zijn van de eigen zakelijke kasstromen van de APSP en moeten de bedrijfsnaam en branchegegevens van een acceptant bij iedere pintransactie correct vermeld worden. Wanneer een APSP aan alle regels en voorwaarden voldoet, kan zij een certificaatovereenkomst met de Betaalvereniging sluiten. Daarin zijn de rechten en plichten van de APSP vastgelegd die aan het certificaat zijn verbonden.

De Betaalvereniging brengt vooralsnog geen kosten in rekening voor het verlenen van een certificaat. Als u meer wilt weten over certificering als APSP, neem dan contact op met Betaalvereniging Nederland.

De onderstaande APSPs zijn op dit moment door Betaalvereniging Nederland gecertificeerd*:

Acapture B.V.
 Brainpoint Computerverhuur B.V.
 CCV Holland B.V.
 Cyber & Mason Exploitatie B.V.
 Docdata Payments B.V.
 €asyPin
 European Merchant Services B.V.
 Icepay B.V.
 The Event Engineers B.V.
 Leza Efficiency B.V.
 LOC 7000 B.V.
 Lubee Pinverhuur B.V.
 Magnius B.V.
 Moneylogistics
 MyOrder B.V.
 Payfield B.V.
 Pintip B.V.
 RENT A PIN
 SEPAY B.V.
 Tintel B.V. (Pay.nl)
 Taxameter Centrale B.V.
 W&S Payment Solutions

* Deze lijst met gecertificeerde APSPs wordt bijgewerkt zodra een nieuwe certificering wordt verleend, een bestaande certificering wordt ingetrokken of een naamswijziging wordt doorgegeven. De meest recente wijziging in het register van gecertificeerde APSPs is op 8 maart 2017 doorgevoerd.