Banken bestuderen blockchain voor betalingsverkeer

Foto: Dataverkeer

Blockchain-technologie heeft in korte tijd een belangrijke plaats veroverd op de innovatieagenda van financiƫle instellingen over de hele wereld. Deze technologie kan grote gevolgen hebben voor de bestaande infrastructuur voor het betalingsverkeer en wordt daarom met veel interesse gevolgd.

Inzicht verwerven

Om beter te begrijpen welke kansen, mogelijkheden en veranderingen blockchain-technologie aan het betalingsverkeer kan bijdragen, onderzoeken ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank en Betaalvereniging Nederland gezamenlijk de toepasbaarheid van deze technologie. De Nederlandsche Bank is als waarnemer bij het onderzoek betrokken. Uiteindelijk komt dit onderzoek alle leden van de Betaalvereniging ten goede.

Praktische experimenten

Aan de hand van praktische ervaring verwerven de deelnemers aan het onderzoek kennis van de technologie en de implementaties die daarvan op de markt zijn. Met deze inzichten brengen ze in kaart hoe het betalingsverkeer via blockchains zou kunnen worden ingericht. Ze onderzoeken onder meer of en hoe de waarborgen, mogelijkheden en verwerkingsprestaties van de huidige infrastructuur met deze nieuwe technologie kunnen worden geƫvenaard.

De gezamenlijk studie naar blockchain-technologie past binnen de Nederlandse traditie van samenwerking in het betalingsverkeer. De compacte schaal van de Nederlandse bankensector en het sterk ontwikkelde betalingsverkeer, leiden ertoe dat innovaties in deze markt in korte tijd tot een collectief succes kunnen uitgroeien.

Samenwerken aan efficiency en infrastructurele innovatie in het betalingsverkeer

Andere onderwerpen in het onderzoek zijn in hoeverre blockchains de efficiency verder kunnen verhogen en welke nieuwe toepassingen er binnen handbereik komen. Ook wordt onderzocht of de veiligheid en integriteit van de bestaande systemen kan worden overtroffen. Dankzij deze samenwerking binnen de Betaalvereniging zullen alle leden op termijn de ontwikkelingen en mogelijkheden van blockchains beter op waarde kunnen schatten.