De Betaalvereniging initieert diverse stakeholder fora. In deze fora komen onderwerpen aan bod die spelen in verschillende gebieden in het betalingsverkeer. Ook neemt de Betaalvereniging deel aan het MOB.

Giraal Stakeholder Forum

In ons Giraal Stakeholder Forum participeren consumentenorganisaties, ondernemersorganisaties, banken, grote incassanten
en transactieverwerkers. Hier ging het in 2016 onder andere over de overstapservice, een aantal thema’s rond incasso’s, de afgifte
van adres-woonplaatsgegevens en Acceptgiro.

Forum Kaartbetalingen

Het Forum Kaartbetalingen is een periodiek stakeholderoverleg voor kaartbetalingen aan de toonbank. In het stakeholderoverleg nemen partijen uit diverse geledingen deel zoals banken, detailhandel, processoren, internationale card schemes en terminalleveranciers. Maar ook partijen als een DNB, Consumentenbond en (I)ederin nemen deel aan het overleg.In het overleg worden partijen geïnformeerd over actuele ontwikkelingen is bestaat er de mogelijkheid om elkaar te horen. Dit alles ten behoeve van een efficiënt, betrouwbaar en veilig kaartbetalingsverkeer.

Maatschappelijk overleg Betalingsverkeer

De Betaalvereniging is lid van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), die de bereikbaarheid van betaaldiensten nauwlettend in de gaten houdt en waar nodig actie onderneemt.

Het MOB geeft ook aan dat al stimuleren veel ondernemers in Nederland steeds meer om elektronisch te betalen, toch is het voor de maatschappij belangrijk dat contant geld goed blijft functioneren als toonbankbetaalmiddel. Hiermee wordt bedoeld dat ondernemers contante betalingen accepteren, consumenten makkelijk contant geld van de eigen bankrekening kunnen opnemen en ondernemers het door hen ontvangen contante geld makkelijk en tegen redelijke kosten op de eigen rekening kunnen laten bijschrijven.