Coalitie voor veilig e-mailen

Bedrijfsleven, brancheorganisaties en overheid gaan gezamenlijk misbruik zoals phishing en het afluisteren van e-mail aanpakken. Daartoe hebben zij met steun van het ministerie van Economische Zaken de ‘Veilige E-mail Coalitie’ opgericht. Dit is vandaag bekend gemaakt tijdens het symposium van het Forum Standaardisatie.

E-mail populair maar ook kwetsbaar

E-mail is een zeer veel gebruikt communicatiemiddel. Miljoenen Nederlanders verzenden en ontvangen dagelijks tientallen miljoenen e-mailberichten. “Onveilige e-mail zorgt helaas voor misbruik en schade. Gelukkig kan e-mail veiliger. Daarvoor is het wel belangrijk dat verzenders en ontvangers in de gehele keten moderne beveiligingsmaatregelen en daarbij behorende standaarden toepassen. Steeds meer partijen doen dat al”, aldus Marco Doeland, teamleider Risk Management bij Betaalvereniging Nederland.

De standaarden waar de ‘Veilige E-mail Coalitie’ voor staat, zorgen ervoor dat internetcriminelen niet zomaar uit naam van andermans e-mailadres phishingmails kunnen versturen. Daarnaast helpen ze om het afluisteren van bedrijfs- en privacy-gevoelige informatie in e-mails te voorkomen. Door het open karakter van deze standaarden zijn die voor alle organisaties beschikbaar.

Deelnemers

Het initiatief is tot stand gekomen onder regie van Ministerie van Economische Zaken en Forum Standaardisatie. Daarnaast is Platform Internetstandaarden (Internet.nl), een samenwerkingsverband van de Nederlandse internetcommunity en overheid, betrokken.

In de coalitie nemen de volgende partijen deel: PostNL, KPN, Betaalvereniging Nederland, DDMA, Thuiswinkel.org, VNO-NCW, MKB-Nederland, Stichting Zeker-Online, Dutch Datacenter Association, Stichting DINL, XS4ALL, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Rijks-CIO), Fraudehelpdesk, Nederland ICT en de Belastingdienst.

Lees het het volledige persbericht van het Forum Standaardisatie…