Pinnen

Betalen met een pinpas en pincode via de internationale merken Maestro of V PAY heet in de volksmond pinnen. Pinnen is een snelle, veilige en eenvoudige manier van betalen in een winkel, een restaurant of bij een onbemande betaalautomaat (bijvoorbeeld bij tankstations of parkeerautomaat).

Maestro V PAY

Met een betaalpas heeft de consument altijd gepast geld op zak. Het voordeel voor de winkelier is dat de betaling snel en veilig wordt uitgevoerd, zonder dat er contant geld in de kassa komt. Op werkdagen staat het bedrag binnen 24 uur op zijn rekening. Hij hoeft geen kosten te maken voor beveiligd geldtransport en het overvalrisico is kleiner.

Sinds 1987 kunnen aankopen in Nederland afgerekend worden met een betaalpas met pincode. Sindsdien is de pinpas na contant geld uitgegroeid tot het belangrijkste betaalmiddel in Nederland. De Betaalvereniging stimuleert samen met de banken, Maestro, V PAY en ondernemers het gebruik van pinnen, ook voor kleine bedragen.

Na de invoering van het nieuwe pinnen betalen we niet langer met de magneetstrip, maar met de EMV-chip (EMV staat voor Europay, MasterCard, VISA). Dit maakt pinnen nog veiliger, omdat een chip nagenoeg niet gekopieerd kan worden. Pinnen is betalen met Maestro van MasterCard of met V PAY van VISA en kan bij bijna 330.000 betaalautomaten in Nederland. De  betaalpas kan ook gebruikt worden voor het pinnen en geld opnemen in alle andere Eurolanden en daarbuiten. Buitenlanders kunnen met deze merken op hun pas gemakkelijk in Nederland betalen of geld opnemen.

Pinnen kan nu ook steeds vaker contactloos. Contactloos betalen met betaalpas en mobiele telefoon is vooral makkelijk voor bedragen tot en met 25 euro omdat hier geen pincode nodig is. Bij bedragen boven de 25 euro wordt een pincode gevraagd.

Ga voor meer informatie naar: www.pin.nl of www.checkout.nl