iDIN

Logo iDINiDIN is een dienst van de banken waarmee hun klanten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren. Klanten die daarvoor kiezen, kunnen zich dan bekend-maken met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank, bijvoorbeeld bij verzekeringsmaat-schappijen, overheidsinstanties of webwinkels. Daardoor hoeven deze klanten geen aparte toegangscodes aan te vragen en te onthouden. Naar verwachting is in de loop van 2016 de dienst beschikbaar voor instellingen en consumenten.

Controle bij de consument

Consumenten geven opdracht aan hun bank voor het verstrekken van de gegevens die nodig zijn om zich bij een organisatie te identificeren. Ze houden daarmee volledige controle over welke gegevens aan welke partij worden verstrekt. Per organisatie kunnen die gegevens verschillen. Zo kan de bank op verzoek van het ene bedrijf bevestiging vragen voor het leveren van de naam, adres en woonplaats van de klant en namens het andere bedrijf voor het bevestigen van de leeftijd.

Hoe werkt het?

iDIN lijkt op de manier waarop consumenten internetbankieren:

    • U wilt bijvoorbeeld een account aanmaken bij een webshop
    • U kiest iDIN als online identificatiemethode
    • U selecteert de bank waar u uw bankzaken online regelt
    • U wordt naar het iDIN startscherm van uw bank geleid
    • U logt in met het inlogmiddel van uw bank
    • De gegevens die de webshop van u wil ontvangen zijn al ingevuld
    • U klikt op akkoord
    • U keert terug naar de website van de webshop


View the English version of the animation.

iDIN voor bedrijven en instellingen

Organisaties die gebruik willen maken van iDIN, kunnen die naast andere inlog- en identificatiemethoden op hun website aanbieden. Zo geven ze hun klanten meer keuze bij het inloggen. Wanneer de klant daar opdracht voor geeft, kan de bank persoonsgegevens zoals naam en woonadres doorgeven aan de organisatie.

Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Wie bijvoorbeeld een verzekering wil afsluiten, moet zich met een wettelijk identiteitsbewijs legitimeren. Met iDIN kan een klant zijn identiteit bevestigen omdat hij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.

Voordelen iDIN voor een acceptant:

  • Meer zekerheid over de identiteit van de klant
  • Mogelijkheid tot aanbieden van nieuwe online diensten
  • Eigen inlogadministratie niet meer nodig
  • Voorbereid op toekomstige ontwikkelingen
  • Kan door vrijwel iedereen direct worden gebruikt (18 jaar en ouder en toegang tot online bankieren)

Lees ook ‘banken starten pilot‘ ……