Steeds meer onderlinge betalingen met smartphones

Bron: DNB & Betaalvereniging

Contant geld is nog steeds de belangrijkste betaalwijze tussen consumenten maar onderlinge betalingen via de smartphone zijn duidelijk in opmars. Ten opzichte van 2016 is het aantal overboekingen via de smartphone tussen familieleden, vrienden en bekenden vorig jaar verdrievoudigd, naar 96 miljoen transacties. Daarmee wordt 21 procent van alle betalingen tussen bekenden onderling met een smartphone gedaan. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank naar het gebruik van contant geld en elektronische betaalmiddelen in Nederland in 2017.

Consumenten gebruiken de smartphone ook voor andere onderlinge overboekingen, zoals voor school– en sportgerelateerde activiteiten en aan goede doelen.

Aan de toonbank is het aandeel contante betalingen verder afgenomen tot 41,4 procent. We betalen inmiddels 58,1 procent van alle betalingen aan de kassa met een pinpas.

Lees het volledige bulletin van De Nederlandsche Bank…

Bekijk de volledige factsheet “Betalen aan de kassa 2017″…

Recente nieuwsberichten