Opvragen extra persoons- en bedrijfsgegevens is nuttig en noodzakelijk
Bron : Betaalvereniging Nederland“Ineens moet je allerlei gegevens aanleveren!” Ondernemers zien uitvraag in het kader van KYC als motie van wantrouwen.
Zoals veel ondernemers willen weten met welke klanten zij zakendoen en of bijvoorbeeld hun naw-gegevens en bankgegevens kloppen, zo moeten ook financiële instellingen hun klanten kennen. Dit wordt het Know-Your-Customer- (KYC) of Ken-Uw-Klant-principe genoemd. Wie zijn de eigenaren van het bedrijf? Zijn er nog meer belanghebbenden? Wie zijn de tekenbevoegden? Wat zijn de verwachte transactiegegevens? Dat soort informatie. Veel ondernemers vinden het bureaucratisch gedoe en komen niet in actie. Het is echter noodzakelijk. Als ondernemers de gevraagde informatie niet aanleveren, kunnen ze van het betalingsverkeer worden afgesloten. Financiële instellingen die hun klanten niet goed controleren, kunnen boetes krijgen en in het uiterste geval hun vergunning kwijtraken.
“Niet om ondernemers te pesten”
Elke financiële instelling waarmee een ondernemer te maken heeft, is wettelijk verplicht om te verifiëren wie zijn klanten zijn en moet hun transacties screenen op risico’s. Deze en andere verplichtingen in de WWFT (Wet ter voorkoming van Witwassen en Financiering van Terrorisme) moeten zorgen voor een veilige handel en voorkomen dat er via financiële instellingen criminele praktijken plaatsvinden. De KYC-verplichting geldt voor alle financiële instellingen, zoals banken, betaalinstellingen en verzekeraars. Piet Mallekoote, algemeen directeur van Betaalvereniging Nederland: “Daarom vragen banken en betaalinstellingen persoons- en bedrijfsgegevens op bij hun klanten, zowel bij nieuwe klanten als bij bestaande klanten. Die laatsten vinden dat vaak raar, want ze doen al langer zaken met hun bank of betaalinstelling en moeten achteraf ineens allerlei gegevens verifiëren en aanleveren. Dat voelt als wantrouwen. Maar banken en betaalinstellingen doen dat niet om ondernemers te pesten. Het is om samen het betalingsverkeer veilig te houden en te voldoen aan strengere wetgeving tegen fraude”.
En als je het niet doet?
Ondernemers zitten niet te wachten op extra werk en schuiven een verzoek om extra gegevens vaak terzijde. Dat kan vervelende gevolgen hebben. Ondernemers die de gegevens niet aanleveren, lopen het risico dat ze geen uitbetaling van bijvoorbeeld pin-, creditcard- of andere transacties krijgen of zelfs volledig worden afgesloten van betalingen. Financiële instellingen moeten hier heel strikt mee omgaan, want zij riskeren boetes of zelfs het intrekken van hun vergunning. Het is dus een wederzijds belang om KYC-gegevens goed op orde te hebben.