Van collectieve sturing naar zelfsturende collectiviteit

Bron: Betaalvereniging Nederland

De Betaalvereniging vormt een collectiviteit waarin leden samenwerken voor een veilig, betrouwbaar en efficiënt betalingsverkeer. Die collectiviteit in het betalingsverkeer is niet statisch maar ademt mee met de omstandigheden. Het betalingsverkeer is door regelgeving, technologische ontwikkelingen en veranderend consumentengedrag zeer dynamisch en de vraag is wat dat betekent voor de collectiviteit.

“Wees lief voor het collectief”

Onder het motto “wees lief voor het collectief” stelde Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland, twee verbindende, gedreven en relevante sprekers aan de leden voor. Simon Lelieveldt (van Financieel Erfgoed) en Vincent Everts (trendwatcher) hielden ons een collectieve spiegel voor op een historische plek voor het betalingsverkeer: het Rosarium in het Amstelpark. Tijdens de Amsterdamse Floriade in 1972 zou in het Amstelpark bijna de eerste proef met elektronisch betalen zijn gehouden. Drie jaar later werd in het Amstelpark een herdenkingspenning geslagen, het ‘Amsterdammertje’, ter ere van een tentoonstelling over de Gemeentegiro.

Simon schetste de afgelopen honderd jaar van het betalingsverkeer en de historische aanleiding voor de huidige collectiviteit: de collectieve sturing. Vincent keek daarna vooruit, naar de mogelijke toekomst en naar relevante trends. Hij gaf zijn visie op crypto-currencies en blockchains en op een deeleconomie met ‘connected’ maar verder volledig autonoom beslissende en betalende apparaten: de zelfsturende collectiviteit.

Simon Lelieveldt van Financieel Erfgoed overhandigt historisch ‘Amsterdammertje’ aan Piet Mallekoote

Trendwatcher Vincent Everts over zelfsturende en zelfbetalende auto’s en apparaten

Simon en Vincent gaven met deze korte video een voorproefje van hun optreden bij de Algemene Ledenvergadering.

Recente nieuwsberichten