Betaalketen in Nederland, veilig en betrouwbaar

Bron: Betaalvereniging Nederland

Tegenwoordig vinden we het logisch dat we overal en op allerlei manieren kunnen betalen. Pinnen, iDEAL, internetbankieren, contactloos betalen.

Nog niet zo lang geleden was geld overboeken een overzichtelijke gebeurtenis. Er waren maar een paar partijen betrokkenen in de zogenoemde ‘betaalketens’. En een transactie kon rustig enkele dagen duren. Tegenwoordig zijn er vaak veel meer partijen betrokken. En gaat de verwerking vliegensvlug! Alle partijen moeten goed samenwerken om transacties veilig en snel te laten verlopen. Zo werken bij iDEAL- en pinbetalingen onder andere banken, betaalinstellingen, telecomproviders en winkeliers samen om te zorgen dat de betaling goed verloopt.

Dat dit bijna altijd goed gaat, blijkt wel uit de beschikbaarheidscijfers. Bijna altijd. Want er kan wel eens iets mis gaan. Een datacomverbinding die niet werkt, een storing ergens in de keten of je eigen computer doet het niet. Aan dat laatste kunnen we niets doen. Bij alle andere situaties staan alle partijen in de hele keten klaar om alles zo snel mogelijk weer te laten werken. Zo zorgen we er samen voor dat in een wereld die steeds complexer wordt…de betaalketens veilig en betrouwbaar blijven!

Recente nieuwsberichten