De dienstverlening van de banken op het gebied van betalingsverkeer ontwikkelt zich voortdurend. Dat is een reactie op de behoefte van klanten aan een gebruiksvriendelijk, efficiënt en veilig betalingsverkeer. Er wordt steeds meer gebruikgemaakt van elektronisch betalingsverkeer en internetbankieren. Helaas passen ook de criminelen hun werkwijze aan de veranderende omstandigheden aan en proberen zij op allerlei manieren geld te bemachtigen.

Samenwerking

Banken werken op het gebied van veiligheid van het betalingsverkeer en de bestrijding van fraude nauw samen. Ze gaan ver in het nemen van verantwoordelijkheid voor de veiligheid van betaalsystemen. Dagelijks zijn vele honderden bankmedewerkers uitsluitend bezig met veiligheid en er worden enorme bedragen geïnvesteerd in zo veilig mogelijke betaalsystemen.

Tegelijkertijd wijzen banken hun klanten en andere partijen in de betaalketen (bijvoorbeeld winkeliers en benzinestations) ook op eigen verantwoordelijkheden zoals het zorgvuldig omgaan met de betaalpas, het veilig opstellen van betaalautomaten, virusscanners installeren enzovoorts. De banken vinden voorlichting geven aan klanten over de manier waarop zij aan die eigen verantwoordelijkheid invulling kunnen geven erg belangrijk.

De website www.veiligbankieren.nl van Betaalvereniging Nederland is het belangrijkste gezamenlijke platform dat de banken in Nederland gebruiken om hun klanten voor te lichten op het gebied van fraude en veiligheid en de manier waarop zij daaraan een bijdrage kunnen leveren.

Naar veiligbankieren.nl