Steeds meer niet-bancaire, technologiegedreven bedrijven richten zich op de betaalmarkt met innovatieve toepassingen
Nieuwe technologieën bieden kansen voor nieuwe betaaltoepassingen. Traditionele spelers als banken en nieuwe spelers als FinTechs proberen optimaal tegemoet te komen aan nieuwe klantbehoeften. De concurrentie tussen de traditionele en de nieuwe betaaldienstaanbieders wordt steeds groter, maar biedt ook kansen tot samenwerking. Feit is dat alle betaaldienstaanbieders moeten innoveren om nieuwe klanten te werven en/of bestaande te behouden.
Kansen
Innovatie leidt vaak eerst tot fragmentatie in de betaalmarkt. Het gebruik van open standaarden is een randvoorwaarde om daarna te komen tot interoperabiliteit met andere oplossingen om zo ook pan-Europees gebruik mogelijk te maken. Een belangrijke internationale technologische innovatie is bijvoorbeeld de ontwikkeling van API’s (application programming interface). Dit is een basis waarmee computerprogramma's met elkaar kunnen communiceren. Hiermee kan data gemakkelijker worden ontsloten voor derde partijen. In het kader van PSD2 (de EU-richtlijn die zorgt voor de regulering van betalingsdiensten in de Europese Unie) wordt dit verplicht voor betaalrekeningaanbieders zoals banken. En dankzij nieuwe technologieën nemen ook de mogelijkheden voor bigdata-analyses toe.
Betaalinfrastructuur
De steeds verdere digitalisering van het betalingsverkeer stelt hogere eisen aan de beschikbaarheid van de onderliggende betaalinfrastructuur. Nederland maakt bijvoorbeeld de complete onderliggende betaalinfrastructuur geschikt voor Instant Payments. Hiermee wordt een overboeking onmiddellijk bijgeschreven op de bankrekening van de begunstigde. Ook als deze bij een andere bank zit.
Ook blockchain-technologie is volop in ontwikkeling. De Betaalvereniging volgt alle innovaties op het gebied wetgeving over betalingsverkeer op de voet en geeft het interbancaire besluitvormingsproces over deze onderwerpen op een agile manier vorm.