Betaalvereniging Nederland en haar leden lanceren de Betaalinstructie, een sjabloon voor een standaard indeling en opmaak van betaalgegevens op facturen

De Betaalinstructie is een sjabloon voor een standaard indeling en opmaak van betaalgegevens op facturen. Een optionele QR-code op de Betaalinstructie biedt de mogelijkheid om de betaalgegevens met een bankapp op een smartphone te scannen, zodat de betaler die niet zelf hoeft over te tikken in internetbankieren of in de mobiele app van zijn bank. In de nieuwe Betaalinstructie kan een Nederlands betalingskenmerk of een nieuw ISO-betalingskenmerk worden afgedrukt.

Overzichtelijk, makkelijk en snel scannen of overnemen

Op de Betaalinstructie staan alle noodzakelijke gegevens die nodig zijn om de verzender van een factuur foutloos te betalen. De betaalgegevens staan overzichtelijk in de volgorde waarin ze moeten worden ingevuld in internetbankieren, mobiel bankieren of op een overschrijvingsformulier:

• Te betalen bedrag
  • Naam van de begunstigde
  • IBAN van de begunstigde
  • Betalingskenmerk of omschrijving

In plaats van een Nederlands betalingskenmerk van 16 cijfers (voorheen het Acceptgirobetalingskenmerk) mag de verzender in de Betaalinstructie een internationaal ISO-betalingskenmerk gebruiken, met 21 vrij in te vullen cijfers én letters.

De verzender van een Betaalinstructie kan desgewenst ook een QR-code afdrukken die de betaler met een bankapp op zijn smartphone kan scannen. Alle betaalgegevens worden dan automatisch klaargezet in de bankapp, zodat de betaler die niet zelf hoeft over te tikken. Daarbij kan de betaler dan ook geen tikfouten maken. De QR-code mag een generieke QR-code voor Europese overboekingen zijn of een iDEAL QR-code.

Gratis en contractvrij alternatief voor Acceptgiro

Organisaties die nog een contract hebben voor het verspreiden van Acceptgiro’s, kunnen overstappen op het vrij beschikbare sjabloon van de Betaalinstructie. Meer dan negen van de tien gedrukte Acceptgiro’s worden namelijk al elektronisch betaald - via internetbankieren of mobiel bankieren - en vervolgens weggegooid. Het gebruik van de Acceptgiro neemt al jarenlang sterk af. In 2017 werden een kwart minder papieren Acceptgiro’s verwerkt dan in het voorgaande jaar. Uiteraard is het sjabloon ook beschikbaar voor iedereen die geen Acceptgirocontract heeft.

Sjablonen Betaalinstructie

Andere goede alternatieven voor de uitstervende Acceptgiro zijn (digitaal) Incassomachtigen, betaalverzoeken met een iDEAL-betaallink en de iDEAL QR-code.

De Europese incasso biedt meerdere beschermingsmaatregelen tegen onterechte of ongewenste afboekingen, waardoor consumenten met een gerust hart machtigingen voor éénmalige of periodieke automatische incasso’s kunnen afgeven.

Een iDEAL-betaallink kan door de verzender van een factuur via e-mail of met een mobiel bericht worden verzonden. De ontvanger hoeft alleen maar op de iDEAL-link te klikken om veilig en vertrouwd via de eigen bank te betalen.

Een iDEAL QR-code kan ook met een e-mail worden verzonden en bovendien op papier worden afgedrukt. Een factuur kan dan makkelijk en foutloos worden betaald door die QR-code met een smartphone te scannen.

Veelgestelde vragen